Теоретичне обґрунтування досвіду
Усі ці умови підштовхнули нас долучитися до досвіду іноземних колег і впровадити в роботу Бердянської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1методологію «Кола друзів». Дана технологія реалізується в рамках проекту «Створення інклюзивного безпечного середовища в навчальних закладах і громадах», що впроваджується Всеукраїнським фондом «Крок за кроком», за підтримки Фонду Чарльза Стюарта Мотта та Фонду «Інститут Відкритого Суспільства». Саме до цього проекту долучилися педагогічні працівники нашої школи, відвідуючи навчально-практичні тренінги під наставництвом тренера з Великобританії Коліна Ньютона.
«Кола друзів» - це методологія поширення інклюзії в загальноосвітньому навчальному закладі, що забезпечує залучення до колективу кожної дитини («фокусної дитини») будь – якого віку, яка стикається з труднощами в школі через індивідуальні особливості розвитку, особисту кризу чи проблемну поведінку.
У навчально–методичному посібнику Тоні Бута «Індекс інклюзії: загальноосвітній навчальний заклад» наводяться наступні визначення:
Інклюзія А | Інклюзія В |
---|---|
Включення дітей з особливими освітніми потребами (з особливостями психофізичного розвитку, з особливими освітніми потребами) в загальноосвітні навчальні заклади |
Активне залучення до життя навчального закладу всіх учасників освітнього процесу: дітей, педагогів, батьків. Ціннісне ставлення до кожного - незалежно від функціональної спроможності, етнічної належності, рівня успішності! |
Методологія "Кола друзів" спирається на широке розуміння стосунків у житті людини. Побачивши цю загальну картину, ми усвідомлюємо, що наш звичайний фаховий погляд на стосунки досі був одномірним. Ми розглядали дитину просто як особу з певними особливими потребами, яка має в тій чи іншій формі засвоювати навчальну програму. Однак вона також є сином чи дочкою, онуком чи онучкою, а також, ймовірно, братом чи сестрою тощо. Якщо спробувати побудувати цю мережу далі та включити до неї людей, які потенційно поділяють однакові з нею інтереси (слухають ту саму поп-групу, уболівають за ту саму футбольну команду, люблять тих самих домашніх тварин тощо), то стає зрозуміло, що, якщо дивитися досить широко, бачення цієї дитини може бути різним.
Ця методологія охоплює всіх без винятку, адже в ній йдеться про стосунки та їх значення в нашому житті. Якщо родина, яка має статус СЖО, ВПО, виховує дитину - інваліда, то вона, напевно, знає, наскільки складно їх дитині налагоджувати дружні стосунки з іншими людьми - стосунки, які інші сприймали б як належне. Напевне, будучи дорослими, ми теж іноді потребуємо підтримки та маємо широке коло друзів, на яких можемо покластися. Описана методологія допоможе глибше осмислити цю потребу й поміркувати над тим, як зміцнювати свої дружні зв'язки.
Базовим принципом "Кола друзів" є мобілізація ресурсів однолітків дитини, яка переживає складну життєву ситуацію, для того, щоб підтримати її та допомогти вирішити проблеми. Наша школа впроваджує методологію "Кола друзів" в практику роботи в початкових класах. Ця методика вже сьогодні дає вельми успішні результати. Вона не вимагає значного часу з боку вчителів, що є суттєвою перевагою. Це пояснюється тим, що насправді основну роботу виконують не дорослі, а діти. Роль дорослого зводиться до зустрічей з учасниками кола й фокусною дитиною, які тривають 20-30 хвилин і проводяться раз на тиждень для активізації процесу вирішення проблем на ранніх етапах. Далі успішні кола друзів часто перетворюються на сталі самодостатні структури, які забезпечують підтримку для фокусної дитини та не передбачають необхідності регулярного залучення дорослих.
Немає коментарів :
Дописати коментар